Mój Prąd 6.0 to piąta edycja wspierania rozwoju mikroinstalacji fotowoltaicznych realizowana przez NFOŚiGW.
Ile dofinansowania możesz otrzymać w ramach programu Mój Prąd 5.0?
Instalacja fotowoltaiczna z dodatkowym rozwiązaniem
Magazyn energii
Magazyn ciepła
Dofinansowanie z dotacji Mój Prąd 5.0 jest przewidziane wyłącznie dla osób, które będą rozliczać się w nowym systemie net-billingu oraz prosumentów, którzy przejdą z systemu net-metering (dotychczasowego system opustów / bilansowania współczynnikiem 0.8 lub 0.7) na net-billing i zmiana ta musi być potwierdzona zaświadczeniem wydanym przez OSD.
„Czyste powietrze” to pierwszy ogólnopolski program dopłat do wymiany starych pieców oraz docieplenia domów jednorodzinnych. Celem programu jest walka ze smogiem.
Program dopłat realizowany przez NFOŚiGW przewiduje dofinansowanie kupna oraz instalacji pomp ciepła w budynkach nowobudowanych o podwyższonym standardzie energetycznym.
Od 1 stycznia 2019 r. każdy właściciel oraz współwłaściciel jednorodzinnego domu mieszkalnego może odliczyć koszt zakupu instalacji fotowoltaicznej od dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem PIT. Maksymalna kwota odliczenia wynosi 53000 zł. Jeżeli w pierwszym roku podatkowym podatnik nie ma możliwości odliczenia pełnego kosztu zakupu instalacji, wówczas odliczeń można dokonywać łącznie przez 6 lat, aż do osiągnięcia maksymalnej kwoty 53000 zł. Z ulgi w podatku dochodowych mogą skorzystać osoby fizyczne rozliczające się według skali podatkowej, w ramach podatku liniowego lub na zasadzie ryczałtu.
Dzięki uldze w podatku PIT rzeczywisty koszt zakupu instalacji fotowoltaicznej oraz pompy ciepła może być niższy o 17%, 19% lub nawet 32%.
Podatnikom podatku rolnego przysługuje ulga inwestycyjna z tytułu wydatków poniesionych na zakup i zainstalowanie urządzeń do wykorzystania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii (wiatru, biogazu, słońca, spadku wód) – z zastrzeżeniem, że te wydatki nie zostały wcześniej sfinansowane w całości lub w części ze środków.
Ulga inwestycyjna polega na odliczeniu od podatku rolnego od gruntów położonych na terenie gminy, w której została dokonana inwestycja, nakładów inwestycyjnych w wysokości 25%. Co ważne – wszystkie wydatki muszą być udokumentowane rachunkami.
Ulga inwestycyjna z tytułu jednej inwestycji nie może być stosowana dłużej niż przez 15 lat.